Miasto wraz z rządem Danii podpisali porozumienie na mocy którego ustalono konieczność budowy piątej linii metra M5. Przybliża to rozpoczęcie inwestycji, która ma rozwiązać problemy związane z przepustowością istniejącej sieci metra. M5 umożliwi także urbanizację dużych obszarów we wschodniej części portu w Kopenhadze.
Duńska metropolia będzie miała piątą linię metra. Władze miasta i członkowie duńskiego parlamentu zatwierdzili propozycję budowy nowej trasy, której całkowity koszt szacuje się na 33,1 miliarda koron duńskich. strony zobowiązały się także do rozpoczęcia budowy nowej wschodniej obwodnicy Kopenhagi.
Nowa linia metra będzie przebiegać między Dworcem Centralnym w Kopenhadze a Lynetteholm przez centralną dzielnicę Amager. Znacznie zmniejszy to obciążenie linii M1 oraz M2 i pomoże rozwiązać problem przepełnionych pociągów metra między Nørreport i Amager. Jednocześnie umowa gwarantuje, że centrum Amager zostanie wyposażone w metro. Otwarcie pierwszego etapu planowane jest na 2036 rok. Będzie on przebiegał od Dworca Centralnego w Kopenhadze przez Sundbyøster Plads do Kløverparken.
Lynetteholm, do którego w przyszłości ma docierać metro, to wyspa, której aktualnie nie ma. Istnieje ona na razie w projektach z 2018 roku, gdyż zaplanowano powstanie sztucznej wyspy. Obecnie prowadzony jest pierwszy etap tej inwestycji polegający na modyfikacji dna morskiego. Wyspa, gdyż pomiędzy lądem stałym powstanie wąski kanał wodny, będzie miała docelowo powierzchnię 2,8 km kw. Dla porównania warszawskie Stare Miasto rozciąga się na powierzchni zaledwie 0,47 km kw. Nic dziwnego, że projekt wzbudza kontrowersje nie tylko w samej Danii, ale także wśród krajów sąsiednich jak np. w Szwecji. Duńczycy bronią jednak pomysłu, że przyniesie on pozytywny wpływ na ochronę ludności, gdyż podniesiona wyspa ma zostać połączona z systemem wałów przeciwpowodziowych, które mają chronić duński port i zabytkowe centrum Kopenhagi. Nowopowstały teren ma zostać wykorzystany pod budowę nowych domów. Zakończenie całego projektu wskazano do 2070 roku i przewiduje się, że zamieszka tu docelowo do 80 tys. ludzi.
– To wielki dzień dla Kopenhagi. Dzisiejszą umową nie tylko zapewniamy, że metro będzie dostępne dla części Amager, które obecnie go nie ma, ale także zabezpieczamy rozwój Kopenhagi na przyszłość, kładąc podwaliny pod nowe, atrakcyjne dzielnice z przestrzenią dla mieszkańców w przyszłości. Umowa jest kluczowym wkładem w zapewnienie, że Kopenhaga pozostanie miastem, w którym możemy mieszkać przez całe życie – przyznaje Lars Weiss, burmistrz Kopenhagi.
Piąta linia metra otrzymała na razie zgodę na realizację pomysłu. Przed Kopenhagą jeszcze ostateczne zatwierdzenie projektu, które musi przyjąć formę ustawy rządowej, który dofinansuje inwestycję. Zgoda od władz parlamentarnych daje teraz zielone światło do ukończenia prac projektowych.
Sam pomysł stworzenia piątej linii metra ma już trochę lat, a o koncepcji myślano przy pomyśle stworzenia sztucznej wyspy. Z pierwotnych planów wiadomo, że w ramach pierwszego etapu powstać ma trasa, na której wybudowanych zostanie sześć stacji. Trzy z nich zapewnią przesiadki na inne linie metra. W tym etapie zdecydowana cześć inwestycji będzie powstawać pod samym centrum Kopenhagi, co oznacza, że będzie to najtrudniejszy i najbardziej wymagający pod względem finansowym odcinek do realizacji. Planuje się, że linia w pierwszym etapie zakończy się na stacji Prags Boulevard, która ma znajdować się nad powierzchnią. Jak już zostało wspomniane, ta część inwestycji ma zostać ukończona do 2036 roku. Do tego czasu sztuczna wyspa nie będzie jeszcze ukończona – stąd podział na etapy.
Drugi etap budowy nowej linii metra obejmie tak naprawdę dwie kolejne stacje oraz stację końcową Lynettoholm N. Ten etap powinien zostać ukończony w 2045 roku. Realizacja tego odcinka będzie względnie tania, gdyż większość prac przygotowawczych zostanie zrealizowana w ramach formowania samej wyspy, więc cena będzie głównie odzwierciedlać budowę torów i wdrożenie odpowiedniej technologii.
Miasto zapowiada, że inwestycja będzie długofalowo finansowana ze środków z rozwoju obszaru miejskiego Lynetteholm, przychodów z transportu publicznego oraz wkładu miasta Kopenhagi w wysokości 2,5 mld rozłożonych na lata 2026-2045. W krótkim okresie państwo pokryje część całkowitych kosztów wynoszących 15,6 mld koron. Środki te zostaną następnie zwrócone w długoletnim okresie przez miasto z przychodów, które wygeneruje budowa nowej linii oraz urbanizacja sztucznej wyspy. Dodatkowo zaplanowano także wprowadzenie od 2027 roku podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej o 20 koron na połączenia lotniskowe, co ma pomóc w sfinansowaniu projektu. Zaś 2036 roku, wraz z otwarciem piątej linii metra, miasto podwyższy ceny biletów miejskich o jedną koronę, co nazwano „dopłatą jakościową”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.